ERGÜN GEMİ YENİ TERSANESİNDE ÜRETİMİ ARTTIRACAK
Trabzon’un Sürmene ilçesine bağlı Çamburnu beldesinde faaliyetlerini sürdüren Ergün Gemi, 1960 yılında Necat ve Bayram Ergün kardeşler tarafından kuruldu. Sürmene takası, çektirme ve balıkçı motoru gibi ahşap tekneler imal eden firma, 1974 yılında sac tekne yapımına başladı. Çelik işleme işindeki gelişimle birlikte Ergün Gemi,1974 yılında Keban Barajı?nda araba taşıma amaçlı olarak kullanılan bir Ro-Ro gemisi ve 400 dwt’lik bir kuru yük gemisi inşaa etti.
1990’lı yıllardan itibaren balıkçı teknelerine boy ve genişlik verme, bakım ve tamirat işleri de yapmaya başlayan firma, 1999 yılına kadar 100’ün üzerinde yüzer araç imal etti. 1999 yılında Mehmet Necat Ergün’ün vefatı üzerine tersane ismini değiştirerek Ergün Gemi Sanayi adını aldı.
Firma ortaklarından Rüstem Ergün, ErgünGemi’nin kuruluşundan bugüne kadar olan faaliyetleri ve Yeniçam tersane alanına taşınmalarıyla kavuşacakları yeni olanaklar hakkında dergimize şu açıklamalarda bulundu:
Tersane sahanız ve iş yapma kapasiteniz hakkında bilgi verir misiniz?
Babamın 1990 yılında vefatından sonra bu işi dört kardeşimle Recep, Hasan ve Hüseyin Ergün ile birlikte sürdürüyoruz. Son 4 yıldır tersanemizde ortalama 50 kişi çalışıyor. Bünyemize Gemi İnşaa Mühendisi? De bulunuyor. 15 elemanımız tamir, bakım işlerinde, 35 kişi de yeni inşaada çalışıyor.10 metre ile 50 metre arasında teknelerin bakım, onarım işlerini yapıyoruz. İş yoğunluğuna göre ekipler arasında transfer yapıyoruz. 17 metre ile 45 metre arasında 4 kızağımız var. 30 milimetre kesme kapasiteli 3000x 12000?lük CNC, pres makinelerimiz, 10 elektrik, 15 gazaltı ve bir adet tozaltı kaynak makinemiz mevcut. Mobilya, elektrik, cam, torna ve boya işlerindeki taşeronlar bizim bünyemizde çalışıyor. Müşteriye karşı taşeronların yaptığı işlerde sorumluluk biz üstleniyoruz. 70 metre boya kadar tekne yapacak sahamız var. 2000 metrekarelik kapalı alanımızda 2 tekneyi aynı anda kurabiliyoruz. Ön imalat atölyeleriyle birlikte 7200 metrekarelik de açık alanımız var.
Projesiz işlerde çalışma yöntemi nasıldı?
1970?li yıllarda Çamburnu?nda elektrik yoktu. Dizel motorlarından alınan elektrikle ahşap tekneler yapılıyordu. 1975’li yıllarda bölgeye elektriğin gelmesiyle sac tekne inşası başlandı. 20 yıldır bu işin içindeyim. Projesiz, el terazi göz kantar hesabı yapılan sac teknelerle bu işe başladım. Projesiz işlerde önce teknenin omurgası konuluyordu. Tecrübelere dayanarak baş bodoslama, pervane cebi ve kıç bodoslama konulup, teknenin bölmeleri tespit edilirdi. Bu işler birbiriyle bitişik hale getirildiğinde tekne ortaya çıkıyordu. Şekillendirmeyi forma usulü olarak yapıyorduk.
Projeye geçilince neler değişti?
Projeli işler bizim bölgemizde, önce tekne sonra proje usulüyle 1990?li yıllarda başladı. 2000?li yıllarda önce proje, nesting sonra teknenin yapımı şeklinde uygulamaya geçildi, devlet kontrolü de sıkılaştı. Bugün artık yaptığımız tüm işler birebir plana, proje uygun olmak durumunda. Proje geçilince form olayı nerede ise ortadan kalktı. Ama biz yine gözümüzün daha rahat algılaması ve daha düzgün iş ortaya çıkarmak için forma yöntemiyle çalışmayı kısmi olarak kullanıyoruz. Zaten projede teknenin tüm denge hesapları yapılıyor. Eskiye nazaran bugün tekne yapmak çok kolay. Eskiden teknenin denge işi ustaya bırakılırdı. Bazen tekne başa eğimli, bazen de kıça trimli olabiliyordu. Bugün artık mühendislik ve bilgisayar hesaplamaları yanlış iş yapmanızı önlüyor.
Bugüne kadar kaç tekne yaptınız?
Ergün Gemi adı altında, 1974 yılından bugüne kadar 200?ün üstünde yüzen araç yaptık. Rüstem Ergün olarak doğrudan benim kontrolümde yapılan 100?e yakın proje tamamlandı. Ağırlıklı olarak 7 metreden 50 metreboya kadar balıkçı tekneleri suya indirdik. Avcı, tirol ve yedek balıkçı tekneleri temelde aynıdır. Balık avlama teknelerinin ağırlık merkezleri kıç tarafta olduğu için yapımın buna uygun alması gerekir. Tirol ve yedek tekneleri dengeli batar ve çıkarlar. İşlevlerine göre teknelerinin donanımları farklıdır.
Balık avlanma ruhsatlarında yapılan değişikler, denizde balığın azalması balıkçı teknelerine olan talebi azalttı. Diğer taraftan gezi turizminin hızla gelişmesi sonucu gezinti teknelerine alan talebi artırdı. Son 4 yılda gezi ve yolcu tekneleri yapımlarımız daha çok önem kazandı. Tersanemiz de bu değişime ayak uydurdu. Balıkçı tekneleri ve gezi tekneleri dışında 8 adet gemi inşaa ettik. 1996 yılında 55 metreboyunda, 1100 tonluk gemi yaptık. Gemi yapımında dünya ile rekabet eden tersanelerimizin olması beni gururlandırıyor.
Gezi teknesi yapımında öne çıkan özellikler neler?
Gezinti tekneleri, yolcu tekneleri ve motoryatların imalatı artık iyi mühendislerle yapılıyor. Mühendislerin çalışmaları yapımda bize çok kolaylık sağlıyor. Çelik işleme kapasitesi olan bir kişi mühendislerin çıkarmış olduğu projeleri uygulayabilir. Ustalığı ortadan kalktı. Kesimleri yapılmış sacların, doğru sertifikalı kaynaklarla birleştirilmesi tecrübeli bir kaynakçılar yapıyor.
Balıkçı teknelerinde tekneyi yaptıran kişi yapımcıyı yönlendirdiğinde sorumluluk ustaya yükleniyor. Teknenin projesi müşterinin isteğine çiziliyor. Ama sac kesimlerini usta yapıyor. Tekne sahibi istekleri maliyetleri, işçiliği ve malzeme maliyetlerini artırıyor. Balıkçı teknelerinde çıkan ekstra maliyetleri kendi cebimizden karşılaşmak durumunda kalıyoruz. Bugün yolcu teknesi yapmak, balıkçı teknesi yapmaktan daha kolay hale geldi. Projeye sadık kaldığınızda tekne sahibinin yapılan işi beğenmemesi gibi bir sorunla karşılaşmıyorsunuz. Her iki şekilde çalışıyor, hem gezi hem de balıkçı tekneleri yapmaya devam ediyoruz. Bütün müşterilimiz yurt içinden. Yurt dışına yaptığımız teknelerin siparişlerini de Türkiye?deki armatörlerden aldık. Her bölgeden müşterimiz oluyor Biz her zaman işini yaptığımız müşterinin tersaneden gülerek ayrılmasını isteriz; hedefimiz her zaman budur..
Kriz sizi nasıl etkiledi?
2008 ve 2009 yıllarını çalışarak geçirdik, işimizde eksilme olmadı. Tersanemizi her zaman olduğu gibi yüzde 70 kapasiteyle kullandık, kimseyi işten çıkarmadık. Son teknemizi geçtiğimiz yılın sonunda teslim ettik. Teknemiz Fas’a Kazablanka satıldı. Bu yıla yeni siparişler alarak başladık. Halen yeni inşaa olarak 3 projemizin yapımı devam ediyor. 20 boyunda bir römorkör, 26 metre boyunda balıkçı teknesi ve 38 metrelik motoryatın imalatını sürdürüyoruz. Römorkörümüzü Ağustos ayında, diğer iki projemizi de önümüzdeki yılın başlarında suya indireceğiz. Teknelerde kullanılan malzemeleri genellikle müşterilerimiz aldığı için bizim sırtımızdaki yük fazla olmuyor. Finansal olarak kriz bizi etkiledi. Ama çalışanlarımızın ücretlerini her zaman aksatmadan düzenli olarak verdik.
Yeniçam Tersane alanında yer almanın avantajları neler olacak?
Paralel kenarlı tersanelerin olacağı bu bölgede modern bir tersane kurmayı hedefliyoruz. En iyi şartlarda çalışma imkânımız olacak. Yaptığımız motoryatların, yolcu motorlarının boyası mobilyası yapılırken hiçbir malzemenin ve insanların zarar görmeyeceği, güneşten ve yağmurdan etkilenmeyecek kapalı alanları geniş, bütün zemini beton olan bir tersane kurmayı amaçlıyoruz. Planlanmış bu çalışmanın inşaatı ihtiyaçlarımızı karşılayacak şekilde olacak. Tersanelerin kıyıda olması tekneleri denize indirmesinde kolaylık sağlayacak. Yeniçam Tersane alanında Çamburnu kooperatifimize üye olan 8 firmamıza yer tahsisi yapıldı Eski Tersaneler Genel Müdürü Sami Kabaş ve Tersaneler Genel Müdürü Yaşar Duran Aytaç Yeniçam Tersane alanın oluşturulmasına ve firmalar olarak bize büyük katkı yapıp, yol gösterdi. Çalışmalarımızı bu doğrultuda yaptık.
Cenevizlilerden kalan eski tekne bakım yeri olan Yeniçam Tersanesi’nin bugüne kadar bekçiliğini biz yaptık. Kooperatif üyeleri olarak yeni tersane alanında yer almamız bizlere büyük katkı yapacak.
Ergün Gemi Sanayi olarak Yeniçam Tersane sahasından firmamıza 15 bin metrekare yer tesis edildi. Bu sahada beton atma çalışmaları devam ediyor. Başlangıçta bize ait olan kısımda 3,5000 metrekarelik kapalı bir alan oluşturuyoruz. Daha sonra bu alanı 6,000 metrekareye kadar çıkarmayı planlıyoruz. Yeni tersane alanında proje onaylandı.
Önümüzde izinlerin alınmasına yönelik bürokratik süreçler var. 5 yıl sonunda, yani 2015 yılında yeni tersanemize geçmeyi amaçlıyoruz.
Hedefleriniz neler?
Düzgün iş yapmak, verebileceğimizin en iyisini vermek, emeğimizin de karşılığını almak; prensiplerimiz bunlar, çok para kazanmanın peşinde değiliz. Biz zaten çok para kazanamıyoruz. Rekabet etme şansımız yok. Anahtar teslimi, hızlı iş yapan modern tersaneler para kazanıyor.70 metre boya kadar 3.500 tonluk gemi ve tekne yapacak alt yapıya sahibiz. Ergün Gemi olarak 10 bin ton taşıma kapasiteli 100-120 metre boylarında bir gemi yapmak istiyoruz.
Kaynak : http://www.boatbuilderturkey.com/?pid=22031
ÇAMBURNU TERSANESİNE GEZİ
Sürmene ilçesi Çamburnu beldesinde bulunan ERGÜN Gemi Sanayisini 53 öğrenci ve 9 öğretmenle ziyaret ettik. Ergün Gemi Sanayi Sahiplerinden Rüstem ERGÜN Bilimin ve teknolojinin gemi inşası konusunda nasıl kullanıldığı, gemi yapımında kullanılan malzemeler ve özellikleri, gemi yapım aşamaları ve şirketin diğer çalışmaları hakkında bilgiler verdi. Öğrenci ve öğretmenlerimizin sorularını cevapladı. İncelememizin sonunda yapımı tamamlanmak üzere olan bir geminin tüm bölümlerini gezerek bilgi aldık. Rüstem ERGÜN tüm ekibimize Çamburnu Tesislerinde yemek ikramında bulundu. Bizlere çok güzel ev sahipliği yapan ve Tersanelerini bizlere açan ERGÜN GEMİ SANAYİ ne teşekkür ediyoruz.
kaynak : http://www.trabzonbilsem.net/content/view/554/1/
Denizaltı bile
Çamburnu Tersanesi’nde, Recep Ergün’le tanıştık.
Ergün Gemi Sanayii’nin sahibi.
Babası, gemi yaparmış.
Recep Ergün de gemi yapıyor. En son yaptığı gemi “57 metre.”
– Yavuz Bey… Daha büyüğünü yapacağım ama yerim dar.
– Devlet, yeri genişletse… Kaç metrelik gemi yaparsınız?
– Metreyi siz söyleyin… Yapmazsam kendimi şurada gördüğünüz geminin direğine asarım.
– Recep Bey… Çok iddialısınız.
– İddialı değiliz, Karadenizli’yiz… Denizaltı bile yaparım… Yeter ki, bana yer göstersinler… Burası çok sıkışık Yavuz Bey… Söyle Ankara’dakilere… Gelip, görsünler.
Ankara’dakiler.
Burayı görmenizde fayda var.
Zira burada “bir avuç idealist Karadenizli” mucizeler yaratıyorlar.
YAVUZ DONAT
Gazeteci
Kaynak: Sabah.com.tr
TERSANEDEN HABERLER
Kibar Dede isimli Balık Nakliye Gemisi İnşasına Başlandı /
Tersanemizde inşasına Haziran ayında başlanmış olan Kibar Dede isimli 35 metre boyundaki balık nakliye gemisinin inşası devam etmekte olup, yaşam alanları inşası aşamasına gelinmiştir. Geminin 2016 balıkçılık sezonunda hizmet etmesi planlanmaktadır. Balıkçı Gemileri formunda yaklaşık yarım asırlık tecrübeye sahip firmamız, yine güzel bir eser ortaya çıkaracaktır. güncel resimler en kısa sürede yüklenecektir.
Recep Hasan 1 gemisi inşasına başlandı /
Hamit ve Ahmet Önal tarafından tersanemiz ile anlaşması yapılan 23.5 metre boyundaki Recep Hasan 1 isimli balık avlama gemisi inşasına başlanmıştır.
Ocaklar-1 Gemisi inşasına başlandı /
Aziz Ocak tarafından tersanemizle anlaşması yapılan 20,70 metre boyundaki Ocaklar-1 isimli balık avlama gemisi inşasına başlandı.
Mehmet Reis Balıkçılık-1 balık avlama gemisi inşasına başlandı /
Daha önce Mehmet Reis Balıkçılık isimli gemilerini tersanemizde yaptıran İsmail Atıcı ve Kardeşleri-Muğla yeni gemileri olan 25,68 metre boyundaki balık avlama gemisi inşası için tersanemizle anlaşmış olup, gemi inşasına Eylül 2015 itibariyle başlanmıştır.
Sinan Bey 1 Yeniden… / 05.12.2011
Tersanemizde yapımına Kasım ayında başlanan SinanBey1 isimli teknenin inşası hızlı bir şekilde devam ediyor.
Rina klas kontrolünde yapılacak olan 47,5 metre boy ve 11 metre genişliğe sahip tekne alanındaki en yüksek kapasite ve komfora sahip teknelereden bir tanesi olacak.
SinanBey Turizm geçtiğimiz yıllarda iki adet teknesinin yapımında yine tersanemizi tercih etmiş, ve bu konuda tersanemizin gelişmesinde önemli bir katkıda bulunmuştu.
SinanBey1 teknesinin resimlerini proje halindekiler bölümünde bulabilirsiniz…